Прийнято закон «Про мультимодальні перевезення»
За своєю природою цей закон є імплементацією Директиви Ради 92/106/ЕЕС від 07 грудня 1992 року про встановлення спільних правил для окремих видів комбінованих перевезень вантажів між державами-членами (згідно з додатком XXXII до глави 7 «Транспорт» розділу V «Економічне і галузеве співробітництво» Угоди про асоціацію Україна – ЄС).
Закон вводить декілька важливих понять: мультимодального та комбінованого перевезення вантажів, мультимодального термінала, документа мультимодального перевезення, оператора та замовника мультимодального перевезення, закон визначає договір мультимодального перевезення, встановлює його істотні умови.
Важливою задачею, яку покликаний вирішити закон, є майнова відповідальність перевізників товару, якщо їх декілька на маршруті перевезення. Через це вводиться відповідальність оператора та замовника послуги мультимодального перевезення, коли оператор мультимодального перевезення несе відповідальність за дії та бездіяльність фактичного перевізника, власників мультимодальних терміналів або суб’єктів господарювання, у володінні та користуванні яких на законних підставах знаходяться мультимодальні термінали, та третіх осіб, залучених ним до надання послуги мультимодального перевезення. Аби отримати відшкодування замовнику послуги не треба бути встановлювати фактичного перевізника.
Очікується, що дія цього закону призведе до зниження екологічного навантаження, оскільки закон стимулює створення на кордоні України мультимодальних терміналів і використання по території України для перевезень здебільшого залізничного транспорту, який є менш забруднюючим. Україна враховує майбутні плани ЄС до 2025 року перевести на залізничні перевезення до 60% вантажів від загального обсягу і також збирається активно реалізовувати цю концепцію. Це також може стати ключем для розв’язання проблем з отриманням перевізниками в країнах ЄС дозволів на автомобільне вантажне перевезення.
Практика використання комбінованих перевезень в Україні вже зараз реалізується. Так, активно діє і розвивається в межах прикордонної залізничної станції «Чоп» вантажний термінал, куди прибуває контрейлерний потяг Ro-La.
Впровадження цього закону, як очікують, стимулює розвиток транспортної інфраструктури. Цей закон серед багатьох інших показує прагнення України до реальних реформ та створює підстави для повноцінної інтеграції до транспортної мережі ЄС.
Автор: Олег Щербак, адвокат з митних справ