Увезення гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану
Збройна агресія російської федерації проти України спричинила одну з найбільших гуманітарних криз в Європі з часів Другої світової війни.
Увесь цивілізований світ об’єднався в допомозі для України, аби підтримати країну в часи жорстокої війни. В умовах різкого зростання вшестеро людей, які потребують в Україні допомоги, світові організації мобілізували значні ресурси для подолання гуманітарної кризи.
Зокрема, Європейський Союз із лютого 2022 року надіслав в Україну 89 тис. тонн гуманітарної допомоги на загальну суму 733 млн євро. Організація Об’єднаних Націй через свої органи за весь 2022 рік від початку широкомасштабного вторгнення акумулювала допомоги для України на 192 млн доларів США.
Допомога надходить і приватним порядком від інших осіб, які перебувають за кордоном.
За інформацією Офісу Президента України, загальний розмір гуманітарної допомоги, яку було ввезено в Україну з початку березня по жовтень 2022 року, становив майже 1 млн тонн.
Війна докорінно змінила гуманітарну сферу. Обставини вимагали рішучих і швидких змін і до законодавства, аби не допустити затримки масштабних гуманітарних постачань.
Кабінет Міністрів України 25 лютого 2022 року прийняв постанову No 155, якою встановив особливості визнання гуманітарною допомогою товарів, необхідних для здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України та цивільного захисту населення в умовах введення воєнного стану.
Цією постановою на період введення воєнного стану керівникам зони територіальної оборони надано право приймати рішення щодо визначення переліків товарів і ваги вантажів, що необхідні для здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України та цивільного захисту населення, та визнавати їх гуманітарною допомогою.
Одночасно координацію роботи щодо визнання гуманітарною допомогою товарів, що необхідні для здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України та цивільного захисту населення, визначено здійснювати Кабінету Міністрів України.
Декларування та митне оформлення зазначених товарів було вирішено здійснювати за місцем перетину митного кордону України шляхом подання товаросупровідних документів без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності.
Ця постанова проіснувала три дні.
Пізніше, 1 березня 2022 року Кабінет Міністрів України ухвалює нову постанову No 174 “Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану”, яка діє зі змінами та доповненнями дотепер.
У постанові визначено, що на період воєнного стану пропуск через митний кордон України гуманітарної допомоги від донорів (у значенні Закону України “Про гуманітарну допомогу”) здійснюється за місцем перетину митного кордону України шляхом подання товаросупровідних документів або декларації, заповненої особою, що перевозить такий товар, за формою згідно з додатком 1, без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності.
Таким чином, на час воєнного стану було введено застосування декларативного принципу ввезення гуманітарної допомоги в Україну.
На сьогодні існує дві опції для ввезення гуманітарної допомоги:
• за загальним порядком – відповідно до Закону України “Про гуманітарну допомогу”, Митного кодексу України, Порядку взаємодії центральних і місцевих органів виконавчої влади та Національного банку щодо реалізації Закону України “Про гуманітарну допомогу”, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2013 р. No 241, та постанови Кабінету Міністрів України від 22 березня 2000 р. No 544 “Про Порядок митного оформлення вантажів гуманітарної допомоги”. Згідно з ними обов’язковою умовою для ввезення гуманітарної допомоги є наявність отримувача гуманітарного вантажу в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги, ведення якого здійснює Міністерство соціальної політики України;
• за спрощеним порядком на період дії воєнного стану – відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 1 березня 2022 року No 174 “Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану”.
В актуальній редакції Постанови No 174 зазначено, що на період воєнного стану пропуск через митний кордон України гуманітарної допомоги здійснюється за місцем перетину митного кордону України шляхом подання в паперовій або електронній формі декларації, заповненої особою, що перевозить відповідний товар, за формою згідно з додатком 1 до цієї постанови без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності та без оформлення гарантійних листів (які зазначено в цій постанові).
Наразі реалізована можливість подавати декларацію на ввезення гуманітарної допомоги в електронній формі.
Отже, будь-яка особа, використовуючи свій Електронний кабінет “Єдине вікно для міжнародної торгівлі”, може подати декларацію до моменту перетину кордону. Уже на кордоні водій передає сформований код декларації співробітникам митної служби, які перевіряють відповідність вантажу відомостям із бази даних.
Окремо в Постанові No 174 наголошено, що товари, пропуск яких здійснюється відповідно до постанови, визнаються гуманітарною допомогою за декларативним принципом без прийняття відповідного рішення спеціально уповноважених державних органів з питань гуманітарної допомоги.
При цьому Порядок митного оформлення вантажів гуманітарної допомоги, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 22 березня 2000 р. No 544, та Порядок взаємодії центральних і місцевих органів виконавчої влади та Національного банку щодо реалізації Закону України “Про гуманітарну допомогу”, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2013 р. No 241, не застосовуються.
Увезення деяких категорій товарів як гуманітарної допомоги є особливим. Такі товари, як пластини для бронежилетів, переносні радіостанції військового призначення, безпілотні літальні апарати (квадрокоптери) військового призначення, біноклі, монокуляри та інші оптичні труби, магніфери (збільшувачі) військового призначення, коліматорні приціли, оптичні приціли військового призначення, тепловізори, прилади нічного бачення, декларують додатково із поданням Гарантійного листа кінцевих користувачів цих товарів.
Постанова No 174 визначає кінцевим користувачем цих товарів: орган військового управління, визначений Міністерством оборони, правоохоронний орган, інше військове формування, утворене відповідно до закону, Адміністрація Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації чи підпорядкований підрозділ, визначений нею, військові адміністрації, утворені відповідно до законодавства, або інший суб’єкт, що здійснює боротьбу з тероризмом відповідно до закону. Гарантійний лист має бути засвідчено печаткою такого користувача.
Окремо законодавство врегульовує питання здійснення валютного нагляду банками за операціями з імпорту продукції, яку ввозять в Україну як гуманітарну допомогу.
Відповідно до змісту пункту 14-7 постанови Правління Національного Банку України від 24.02.2022 р. No 18 банк має право завершити здійснення валютного нагляду за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з імпорту продукції, яка ввозиться в Україну як гуманітарна допомога, на підставі одного з таких пакетів документів (оригіналів або їх копій), що підтверджують:
– пропуск через митний кордон України гуманітарної допомоги в порядку, передбаченому постановою Кабінету Міністрів України від 01 березня 2022 року No 174 “Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану” (зі змінами), якими можуть бути декларація про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, або витяг з автоматизованої системи митного оформлення, або інші видані митними органами документи, що підтверджують ввезення гуманітарної допомоги на територію України. Також мають бути надані документи (оригінали або їх копії), що підтверджують передавання/одержання ввезеної гуманітарної допомоги її отримувачу(ем). Датою завершення здійснення валютного нагляду за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з імпорту продукції, яка ввозиться (надходить) в Україну як гуманітарна допомога, є дата пропуску через митний кордон України гуманітарної допомоги;
– отримання ввезеної гуманітарної допомоги правоохоронними органами, Міністерством оборони України, військовими частинами Збройних Сил України, іншими військовими формуваннями та суб’єктами, що здійснюють боротьбу з тероризмом відповідно до закону та/або беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, іншими органами державної влади, органами місцевого самоврядування, а також установами або організаціями, що створені цими органами та утримуються за рахунок коштів державного або місцевого бюджету. Датою завершення здійснення валютного нагляду за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з імпорту продукції, яка ввозиться (надходить) в Україну як гуманітарна допомога, може бути дата отримання ввезеної гуманітарної допомоги особами, зазначеними в підпункті 2 пункту 14-7 цієї постанови, за відсутності документів, що підтверджують дату пропуску через митний кордон України гуманітарної допомоги.
Банки також можуть вимагати надання додаткових документів на підтвердження операції з імпорту гуманітарних товарів.
Спеціально для Юрист і Закон
Автор: Олег Щербак
адвокат, експерт з митної справи Delta International Law