fbpx

ТОП 5 подій за 2021 рік

1. В березні 2021 року повноцінно запрацював механізм Авторизованого економічного оператора – був виданий перший сертифікат АЕО. Запуск цього механізму – це підтвердження виконання домовленостей України та Європейського Союзу щодо трансформації митного законодавства. Україна стала невід’ємною частиною світової програми АЕО, учасниками якої є понад 80 країн.

Зараз в Україні діє лише один АЕО і ця система ще до кінця не розвинена. Разом з тим, нормативна база продовжує оновлюватися і більшість учасників готуються до закінчення перехідного терміну у три роки, який спливає 7.11.2022. Після цієї дати, як очікується, стане більш доступними процедури реєстрації АЕО, а система повноцінно почне працювати.


2. Логічним продовженням впровадження механізму АЕО стало ухвалення у вересні 2019 року закону України «Про режим спільного транзиту та запровадження національної електронної транзитної системи». Його метою є імплементація в національне законодавство положень Конвенції про процедуру спільного транзиту відповідно до зобов’язань, взятих в рамках Угоди про асоціацію між Україною та ЄС. Ця система дає можливість в умовах реального часу забезпечити обмін інформацією про всі етапи митного оформлення з усіма учасниками Конвенції, а саме обмін інформацією про транзитні вантажні перевезення з 35 країнами-учасниками. Ці домовленості серед іншого передбачають застосування єдиної митної декларації (T1UA) та єдиної фінансової гарантії в межах здійснення транзитних перевезень.

Реалізація положень Конвенції передбачає використання спеціального програмного забезпечення NCTS.

Наразі в Україні проходить оціночна місія з ЄС, за результатами якої наша країна має бути офіційно запрошена стати учасником Конвенції, з можливістю її ратифікації. Приєднання до системи NCTS очікується на початку літа 2022 року. Між тим, в Україні вже затверджені та діють фінансові гаранти NCTS, а окремі компанії використовують єдину митну декларацію T1UA в зовнішній торгівлі з країнами ЄС.


3. У листопаді 2021 року було ухвалено ще один важливий закон «Про мультимодальні перевезення». Знову ж таки, цей закон – реалізація зобов’язань України перед ЄС щодо приведення українського законодавства до європейських вимог. Закон набрав чинності 19 грудня 2021 року.

Закон вводить декілька важливих понять: мультимодального та комбінованого перевезення вантажів, мультимодального термінала, документа мультимодального перевезення, оператора та замовника мультимодального перевезення, закон визначає договір мультимодального перевезення, встановлює його істотні умови.

Дія цього закону має екологічну складову, оскільки закон стимулює створення на кордоні України мультимодальних терміналів і використання по території України для перевезень здебільшого залізничного транспорту, який є менш забруднюючим. Україна враховує майбутні плани ЄС перевести на залізничні перевезення переважну більшість вантажів від загального обсягу. Закон також може стати ключем для розв’язання проблем з отриманням перевізниками в країнах ЄС дозволів на автомобільне вантажне перевезення.


4. В жовтні 2021 року набрали чинності важливі зміни до законодавства про індустріальні парки. Ці зміни, як очікується, повинні відкрити шлях до дійсного розвитку індустріальних парків в Україні.

З цим законом пов’язані законопроєкти, що були проголосовані 16 грудня 2021 за основу та безпосередньо стосуються реалізації основних положень нововведень.

Так, законопроєктами пропонується звільнити від оподаткування митними платежами (митом, податком на додану вартість) нове устаткування (обладнання), що ввозиться на митну територію України у митному режимі імпорту учасниками індустріальних парків виключно для власного використання для здійснення ними діяльності у сферах переробної промисловості або науково-дослідної діяльності на території (в межах) індустріального парку (без права надання в оренду, лізинг чи передачу в користування третім особам). Пропонується також протягом десяти років звільнити від сплати податку на прибуток учасників індустріальних парків за їх бажанням та заявою і за умови виконання ряду встановлених законопроєктом умов (здійснювати діяльність виключно на території і в межах індустріального парку, а також не нараховувати і не виплачувати дивіденди на користь власника корпоративних прав). За законопроєктами також пропонується надати права органам місцевого самоврядування встановлення пільгових ставок податку на нерухомість і плати за землю.

Фактична реалізація положень нових змін до законодавства про індустріальні парки – в законі України Про державний бюджет України на 2022 рік закладено 400 млн грн субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на стимулювання розвитку індустріальних парків. Це перші суми, що мають бути виділені з державного бюджету України протягом чотирьох років і загальний розмір яких є 20 млрд гривень.


5. У 2021 році була офіційно оприлюднена на ресурсі Світової організації торгівлі нова редакція Гармонізованої системи 2022 року. З 1 січня 2022 року вона набуде чинності. Ці зміни – встановлені правилами Всесвітньої митної організації кожні п’ять років оновлення системи, з урахуванням змін у господарському житті світу.

Гармонізована система 2022 року містить декілька значних правок, що стосуються сільськогосподарського, хімічного, текстильного секторів, деревообробної галузі, машинобудування та інш.

В новій редакції вперше включені електричні та електронні відходи, аби допомогти країнам у їх обігу, відповідно до Базельської конвенції.

В Гармонізованій системі вперше з’являються продукти на основі нікотину та безпілотні літальні апарати; смартфони отримують свої власні підрозділи.

Були додані нові підзаголовки для різних товарів подвійного призначення, таких як радіоактивні матеріали, шафи біологічної безпеки та деталі, необхідні для виготовлення саморобних вибухових пристроїв та ще багато іншого.

На жаль, Україна відстає від швидкості світових змін. Чинна редакція закону України «Про митний тариф України» побудована на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів 2017 року (ГС-2017). Тож очікуємо на скоріше приведення нашого законодавства до світових вимог.

Олег Щербак

Автор: Олег Щербак,

адвокат, експерт з митної справи