fbpx

Автор: Вікторія Шульга
Юрист, ЮК “Правозахист Україна” 

Що чекає на власників «євроблях» у 2020 році

Наразі знову маємо цікаву ситуацію з так званими євробляхами — транспортними засобами (ТЗ), ввезеними до України для особистого користування, без сплати мита та подальшої реєстрації органами МВС.

У новому 2020 році вже не діє відтермінування відповідальності за порушення, передбачені частиною 4 статті 469 Митного кодексу України та статтею 121 Кодексу України про адміністративні правопорушення:

Тож з 1 січня 2020 року поліція отримала законні повноваження штрафувати власників автомобілів на іноземній реєстрації. 

З цього і почнемо.

Вимоги до реєстрації

Відповідно до пункту 30.1 Правил дорожнього руху власники механічних транспортних засобів і причепів до них повинні зареєструвати (перереєструвати) їх в уповноваженому органі МВС.

Або провести відомчу реєстрацію, якщо законом установлена її обов’язковість, незалежно від технічного стану ТЗ, — протягом 10 діб з моменту придбання/отримання, митного оформлення або переобладнання/ремонту (якщо вони потребують змін у реєстраційних документах).

Порядок здійснення реєстрації (перереєстрації) транспортних засобів регулюється «Порядком державної реєстрації (перереєстрації) зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів», затвердженим постановою КМУ № 1388 від 07.09.1998.

Які будуть санкції, якщо автомобіль не зареєструвати?

Якщо ви не зареєстрували або не перереєстрували ТЗ згідно із встановленим в Україні порядком, настає відповідальність, передбачена частиною 6 статті 121 Кодексу про адміністративні правопорушення (КУпАП) – накладення штрафу в розмірі 170 грн.

Повторне таке порушення тягне за собою штраф в розмірі 255 грн або громадські роботи на строк від тридцяти до сорока годин, з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого.

Тобто поліцейські можуть тимчасово затримати такий транспортний засіб. Це їм дозволяють приписи пункту 2 «Порядку тимчасового затримання працівниками уповноважених підрозділів Національної поліції транспортних засобів та їх зберігання», затвердженого постановою КМУ від 17.12.2008 № 1102.

Чи може поліція оштрафувати водія за порушення приписів Митного кодексу?

По-перше, відтепер абзац 6 частини 2 статті 16 Закону України від 30.06.1993 № 3353-XII «Про дорожній рух» забороняє водієві керувати транспортним засобом, якщо:

  • порушено строки його тимчасового ввезення та/або переміщення в митному режимі транзиту;
  • він використовується для цілей підприємницької діяльності та/або отримання доходів в Україні;
  • його передано у володіння, користування або розпорядження особі, яка не ввозила його на митну територію України або не поміщувала в митний режим транзиту.

По-друге, частиною 8 статті 121 КУпАП за керування таким транспортним засобом передбачено штраф — 8 500 грн.

По-третє, повторне вчинення такого порушення протягом року призведе до штрафу у 17 000 грн з позбавленням права керування ТЗ на один рік та з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого.

По-четверте, Нацполіція має право зупиняти зареєстрований за кордоном транспортний засіб, щоб перевірити, чи не переданий він у володіння, користування або розпорядження особам, які не ввозили його на митну територію України або не поміщували в митний режим транзиту.

Ці повноваження надає поліції пункт 10 частини 1 статті 35 Закону України від 02.07.2015 № 580-VIII «Про Національну поліцію». Проте механізм, як само це має відбуватись, поки що не створений. Розберемося.

Коли поліцейський може зупинити автомобіль за порушення митних правил?

Частина 2 статті 35 вказаного закону встановлює обов’язок поліцейського зупиняти транспортний засіб, зокрема:

  1. Якщо є інформація про порушення власником ТЗ митних правил, виявлені органами доходів і зборів відповідно до Митного кодексу України:
    • порушення строків тимчасового ввезення та/або переміщення в митному режимі транзиту іншого ТЗ особистого користування;
    • використання такого ТЗ у підприємницькій діяльності та/або отримання доходів в Україні;
    • розкомплектування чи передачу у володіння, користування або розпорядження такого ТЗ особам, які не ввозили його на митну територію України або не поміщували в митний режим транзиту.
  2. Якщо є інформація стосовно того, що транспортний засіб, зареєстрований в іншій країні:
    • не зареєстрований в Україні у встановлені законодавством строки;
    • перебуває на території України з порушенням строків тимчасового ввезення та/або переміщення в митному режимі транзиту;
    • використовується у підприємництві та/або для отримання доходів в Україні;
    • переданий у володіння, користування або розпорядження особам, які не ввозили такий ТЗ на митну територію України або не поміщували в митний режим транзиту.

Звичайно, поліцейський зобов’язаний детально поінформувати водія про конкретну причину зупинення транспортного засобу, надавши детальний опис підстав для своїх дій.

Які документи має надати водій, якого зупинила поліція? 

За загальним правилом (пункт 2.1 Правил дорожнього руху України), водій механічного транспортного засобу повинен мати при собі такі документи:

  1. Посвідчення на право керування транспортним засобом відповідної категорії.
  2. Реєстраційний документ на ТЗ.
  3. Поліс (сертифікат) обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних ТЗ.

Саме ці документи й має право вимагати поліція при зупинці транспортного засобу (пункт 2.4 Правил дорожнього руху).

Для перевірки порушень норм Митного кодексу, вочевидь, необхідні відомості:

  1. Про митний режим, у якому ввезено автомобіль (тимчасове ввезення або транзит), та строки цього режиму, тобто митна декларація.
  2. Щодо права власності на ТЗ — зазвичай це договір купівлі-продажу. Або право ним розпоряджатися та декларувати його  — як правило, це доручення.
  3. Стосовно цілей використання транспортного засобу.

Однак механізм витребування цих документів законодавчо не прописаний. Навіть більше: жоден нормативно-правовий акт не закріплює перелік документів, що їх мають право вимагати поліцейські з метою встановлення фактів перерахованих вище порушень норм Митного кодексу. 

Тобто, за задумом законодавця, для зупинення транспортного засобу співробітники поліції мають володіти інформацією щодо порушень митного законодавства. Звідки вони її отримуватимуть, поки що не визначено. В усякому разі, немає відомостей про існування спільної інформаційної бази між органами МВС і митницями.

Крім того, поліція не наділена правом тимчасово затримувати та зберігати транспортні засоби, водії яких порушили обмеження, встановлені Митним кодексом України (частини 8-9 статті 121 КУпАП).

Підсумовуємо

За відсутність реєстрації транспортного засобу «євробляхери» ризикують отримати штраф у 170 грн, а у випадку повторного порушення протягом року – 255 грн штрафу/ громадські роботи, з оплатним вилученням авто або без такого.

Встановити порушення вимог Митного кодексу України й притягнути водія до відповідальності за частиною 8 статті 121 Кодексу України про адміністративні правопорушення наразі поліція фактично не може.

А що на практиці?

На практиці власників «євроблях» ще не штрафують за новими правилами.

Як повідомив наприкінці 2019 р. прес-центр МВС України, на розгляді у Кабінеті Міністрів України знаходяться “…проєкти законів № 2342 та № 2345. Йдеться про внесення, відповідно, до Податкового та Митного кодексів України, змін, пов’язаних з умовами ввезення на митну територію України транспортних засобів”. До прийняття цих законів 

поліція накладати штрафи не буде. 

Але ця приваблива для автовласників позиція МВС України є прямим порушенням чинного законодавства. Тому є велика ймовірність, що ситуація зміниться швидко та раптово.

Щоб ці зміни не захопили вас зненацька і не змусили залишитись без засобу пересування, подбайте про своєчасну реєстрацію вашого автомобіля.  Юридична компанія «Правозахист Україна» допоможе вам зробити це швидко, правильно та без перешкод.

Водночас з 1 січня 2020 р. митниця може штрафувати за порушення частини 4 статті 469 Митного кодексу України.

Штраф у розмірі 34 000 грн передбачений за:

  • використання ТЗ особистого користування, тимчасово ввезеного на митну територію України чи поміщеного у митний режим транзиту, у підприємницькій діяльності та/або з метою отримання доходів в Україні;
  • передачу такого ТЗ у володіння, користування або розпорядження особі, яка безпосередньо не ввозила його на митну територію України чи не поміщувала у митний режим транзиту.  За винятком випадків, коли особа, яка безпосередньо здійснювала митне оформлення, знаходиться у транспортному засобі.

Максимальне ж покарання, передбачене  за перевищення встановленого строку транзитного переміщення автомобіля, його втрату (у тому числі розкомплектування) частиною 6 статті 470 Митного кодексу, – 170 000 грн або конфіскація такого транспортного засобу.

Delta International Services, до складу якої входить юридична компанія «Правозахист Україна», має перевірену репутацію та великий досвід у справах митного оформлення транспортних засобів. Наші фахівці готові надати кваліфіковану консультаційну та практичну підтримку, щоб «євробляха» отримала законний статус.

 

Статтю опубліковано у виданні №3 (709) від 11 лютого 2020 року.