fbpx

Автор: Олег Щербак, адвокат з митних справ

Міжнародні перевезення вантажів

При здійсненні зовнішньоекономічної операції іноді виникають складні питання, які є наслідком недостатнього законодавчого врегулювання або конкуренцією національного та міжнародного законодавства.
У сфері міжнародних перевезень є дуже поширеним використання спеціального автомобільного транспорту. Це призводить до казусних моментів при отриманні міжнародних дозволів.
Так, компанії можуть використовувати у своїй роботі власний чи орендований спеціальний автотранспорт (бетонний міксер, бурильна установка тощо).
Такі компанії можуть володіти ліцензією на перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів річковим, морським, автомобільним, залізничним та повітряним транспортом, міжнародні перевезення пасажирів та вантажів автомобільним транспортом, із дозволеним видом робіт – міжнародні перевезення вантажів вантажними автомобілями.
Для виконання підрядних робіт компанії використовують свій спеціальний автотранспорт на території іноземних країн. Для чого необхідно своїм ходом перемістити автотранспорт на місце розташування об’єкту виробництва, що в свою чергу відповідає міжнародному перевезенню.
Виникає питання отримання відповідних дозволів для міжнародних вантажних автомобільних перевезень по територіях іноземних країн.
На теперішній час, відповідно до норм закону України Про ліцензування видів господарської діяльності, встановлено ліцензування перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів річковим, морським, автомобільним, залізничним та повітряним транспортом, міжнародні перевезення пасажирів та вантажів автомобільним транспортом.
На виконання цього положення закону затверджені від 2 грудня 2015 р. № 1001 Постановою КМУ та діють відповідні Ліцензійні умови.
Як встановлено п. 3 Ліцензійних умов, їх дія поширюється на суб’єктів господарювання юридичних та фізичних осіб – підприємців, які провадять господарську діяльність з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом.
Крім того, відповідно до статті 55 закону України Про автомобільний транспорт міжнародні автомобільні перевезення українськими перевізниками при перевезенні по території іноземних країн відбуваються на підставі відповідних дозволів.
Отже, для здійснення міжнародних вантажних перевезень в перевізника мають бути в наявності: ліцензія та дозвіл для перевезення по територіях іноземних держав.
Вантажним автомобілем, відповідно до закону України Про автомобільний транспорт, є автомобіль, який за своєю конструкцією та обладнанням призначений для перевезення вантажів.
Відповідно до статті 19 закону України Про автомобільний транспорт, транспортні засоби за своїм призначенням поділяються на: транспортні засоби загального призначення; транспортні засоби спеціалізованого призначення; транспортні засоби спеціального призначення.
Як зазначено в статті 1 закону України Про автомобільний транспорт, транспортний засіб спеціального призначення – це транспортний засіб, призначений для виконання спеціальних робочих функцій (для аварійного ремонту, автокран, пожежний, автобетономішалка, вишка розвідувальна чи бурова на автомобілі, для транспортування сміття та інших відходів, технічна допомога, автомобіль прибиральний, автомобіль-майстерня, радіологічна майстерня, автомобіль для пересувних телевізійних і звукових станцій тощо).
Таким чином, автомобіль зі встановленим на ньому, зокрема, бетонним міксером має класифікуватися як транспортний засіб спеціального призначення.
Для перевезення вантажів, як слідує зі змісту відповідного терміну зі статті 1 закону України Про автомобільний транспорт, використовуються транспортні засоби загального призначення.
За таких обставин, автомобіль, який обладнаний спеціальним устаткуванням не може розглядатися як вантажний та перевозити вантажі. У свою чергу, використання автомобіля спеціального призначення не пов’язане із перевезенням вантажів, а отже не потребує ліцензування і видачі дозволу на перевезення вантажів.
Разом з тим, міжнародні норми Конвенцій (Угод) про міжнародне автомобільне сполучення, як правило, містять термін “автотранспортний засіб”, що включає в себе вантажний автомобіль, тобто вантажний автомобіль, вантажний автомобіль з причепом, автомобільний тягач або тягач з напівпричепом. Міжнародні документи додатково містять випадки, коли автотранспортні засоби не можуть бути предметом їх регулювання. І в усіх випадках жодного разу не згадуються автомобілі спеціального призначення.
Тобто в міжнародних актах дається інша класифікація «автотранспортного засобу» ніж та, що міститься в національному законодавстві.
Таке положення справ дає підстави органам ліцензування стверджувати, що автотранспортні засоби спеціального призначення через свої конструктивні особливості (класифікацію) не отримують дозволи на міжнародне вантажне перевезення. Аргументом також використовується той факт, що такі транспортні засоби не є вантажними автомобілями. Це змушує учасників зовнішньоекономічної діяльності розглядати свою діяльність досить ризиковою.
Окремі консультації в Міністерстві інфраструктури України можуть вирішити цю проблему і поставити крапку в цьому спірному питанні.
Думка експертів у цій сфері полягає у тому, що в правовому полі України переважну силу мають міжнародні законодавчі акти, а отже автотранспортні засоби спеціального призначення мають отримувати дозволи.