Автор: Герман Тасліцький
Адвокат, Директор Delta International Services
«Митна» відповідальність
Відповідальність за порушення строків тимчасового ввезення товарів за Митним та Податковим кодексами України у разі самостійного виявлення заниження податкового зобов’язання
Митний режим тимчасового ввезення є одними з найбільш використовуваних та зрозумілих для суб’єктів ЗЕД, однак допоки не постає питання щодо порушення строків використання цього режиму та відповідальності суб’єктів ЗЕД за таке порушення.
На мою думку, у разі виявлення заниження податкового зобов’язання за митною декларацією до платника податків може застосовуватися лише штраф у розмірі 3% після надіслання уточнюючого розрахунку та сплати податкового зобов’язання. Реалізуючи цю норму, платник податків направляє відповідне повідомлення митному органу, в якому повинен зазначити номер митної декларації, в якій виявлено помилку, розрахувати правильні митні платежі з розподілом за видами податків та перерахувати їх на відповідні бюджетні рахунки в Казначействі або на єдиний казначейський рахунок ДМСУ.
Відповідно до п. 54.1 ст. 54 Податкового кодексу України, окрім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов’язання та/або пені, яку зазначає в податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов’язання та/або пені вважається узгодженою. У разі відображення суми помилки в уточнюючій декларації датою узгодження податкового та/або грошового зобов’язання є дата подання такої уточнюючої декларації.
Варто звернути увагу, що відповідно до процедури, яку застосовує митний орган у разі отримання повідомлення про самостійне виявлення помилки згідно зі ст. 50 ПКУ від платника податків, проводиться формування відповідного аркуша коригування до митної декларації, в якому відображаються виправлені суми митних платежів. Саме дата створення аркуша коригування вважатиметься датою узгодження податкових зобов’язань. При цьому, відповідно до ст. 57.1 ПКУ, суму податкового зобов’язання, визначену в митній декларації, платник податків зобов’язаний сплатити до/або на день подання митної декларації.
Таким чином, у разі перерахування коштів для погашення податкового зобов’язання на єдиний казначейський рахунок ДМСУ датою погашення вважатиметься дата оформлення аркуша коригування та перерахування митним органом коштів на відповідні бюджетні рахунки, а у разі самостійного перерахування на бюджетні рахунки сум заборгованості за податками — дата такого перерахування.
Що стосується пені у разі самостійного виявлення заниження податкового зобов’язання, на мою думку, потрібно керуватися ч. 3 ст. 132 ПКУ «Порядок нарахування пені у разі порушення умов, за яких надавалося звільнення (умовне звільнення) від оподаткування при ввезенні товарів на митну територію України». Зазначена стаття передбачає, що в тому випадку, якщо платник податків до початку його перевірки контролюючим органом самостійно виявляє факт заниження податкового зобов’язання та його погашає, пеня не нараховується. Однак це правило не застосовується, якщо платник податків не подає податкову декларацію за період, протягом якого відбулося таке заниження, а також якщо суд встановив вчинення злочину посадовими особами платника податків або фізичною особою-платником податків щодо умисного ухилення від сплати зазначеного податкового зобов’язання. Ці винятки повністю збігаються з нормами п. 102.2 ст. 102 «Строк давності та їх застосування» ПКУ, який передбачає умови, за яких грошове зобов’язання може бути нараховане або провадження у справі про стягнення такого податку може бути розпочате без дотримання строку давності.
Таким чином, незважаючи на норми пп. 129.1.3. та пп. 206.16 ПКУ щодо порядку нарахування пені, Податковий кодекс надає винятки щодо обов’язку сплатити пеню саме при оподаткуванні під час ввезення товарів на митну територію України. Отже, порушуючи строки тимчасового ввезення товарів, у разі самостійного виявлення факту заниження податкового зобов’язання, декларант несе такі ризики: складання щодо посадової особи декларанта Протоколу про порушення митних правил за ст. 481 МКУ; необхідність сплатити податкові зобов’язання в розмірі наданих податкових пільг під час розміщення товару в режим тимчасового ввезення; сплатити штраф у розмірі 3% відповідно до абз. 4 п. 50.1. ПКУ.
Статтю опубліковано у виданні “Юридична газета” №50 (704) від 10 грудня 2019 року.