fbpx

Податкові преференції 

В продовження політики держави щодо скасування податкових преференцій, введених на період воєнного стану, Кабінетом Міністрів України подано на розгляд Верховною Радою черговий законопроєкт 7418.

Цим проєктом пропонується переглянути режим оподаткування для: товарів, що ввозяться платниками єдиного податку першої, другої та третьої групи; підприємств, що не сплачують ввізне мито; транспортних засобів, що ввозяться громадянами.

Одночасно, пропонується внести зміни до Закону України «Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування» для звільнення від сплати збору на обов’язкове державне страхування тих осіб, хто купляє легкові автомобілі, оснащенні виключно електричними двигунами.

Треба нагадати, що на теперішній час діють преференційні умови для певних видів оподаткованих операцій.

Так, наразі звільнені від оподаткування:

операції з ввезення товарів на митну територію України у митному режимі імпорту суб’єктами господарювання, які зареєстровані платниками єдиного податку першої, другої та третьої групи, крім фізичних та юридичних осіб, які обрали ставку єдиного податку (ПДВ);

операції з ввезення фізичними особами на митну територію України автомобілів легкових, кузовів до них, причепів та напівпричепів, мотоциклів, транспортних засобів, призначених для перевезення 10 осіб i більше, транспортних засобів для перевезення вантажів у митному режимі імпорту (ПДВ і акцизний податок);

товари, що ввозяться (пересилаються) на митну територію України підприємствами для вільного обігу, крім спирту етилового та інших спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, пива (крім квасу «живого» бродіння), тютюнові вироби, тютюн, промислові замінники тютюну, рідини, що використовуються в електронних сигаретах (ввізне мито);

автомобілі легкові, кузови до них, причепів та напівпричепів, мотоциклів, транспортні засоби, призначені для перевезення 10 осіб i більше, транспортні засоби для перевезення вантажів, які ввозяться громадянами на митну територію України для вільного обігу (ввізне мито).

Як вбачається з пояснювальної записки, метою проєкту є «забезпечення у період дії воєнного стану умов для належного забезпечення функціонування економіки, а також належного наповнення дохідної частини бюджету за рахунок надходження митних платежів».

Після аналізу статистики зовнішньоекономічної діяльності за період дії преференційного режиму, автор законопроєкту дійшов висновку, що велика кількість таких товарів не є предметами першої необхідності та такими, що забезпечують безперебійну роботу економіки. Водночас, на думку автора, такі товари завжди входили до переліку бюджетоформуючих, зокрема транспортні засоби, телефони тощо.

Необхідність скасування діючого преференційного режиму мало б бути належним чином обґрунтовано. Натомість, як вбачається із поданих матеріалів до розгляду, суб’єкт законодавчої ініціативи обмежився лише зауваженнями в пояснювальній записці про втрати доходів до державного бюджету.

Більше того, законопроєктом не пропонується зміна ставок, розширення кола пільгових категорій платників податків тощо. Автор безальтернативно пропонує повернути існуючу до війни модель оподаткування.

Отже, законопроєктом пропонується:

заборонити юридичним особам та фізичним особам – підприємцям, які здійснюють імпорт автомобілів легкових, кузовів до них, причепів та напівпричепів, мотоциклів, транспортних засобів, призначених для перевезення 10 осіб i більше, транспортних засобів для перевезення вантажів, бути платниками єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування;

встановити обов’язок платникам єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, нарахувати та сплачувати податок на додану вартість у разі якщо вони здійснюють операції з ввезення товарів на митну територію України. Також у цьому випадку встановлюється обов’язок для них подавати податкову звітність з податку на додану вартість та відповідно поновлюється реєстрація їх платником ПДВ;

скасувати звільнення від оподаткування податком на додану вартість на період дії воєнного стану на території України при здійсненні операцій з ввезення товарів на митну територію України у митному режимі імпорту суб’єктами господарювання, які зареєстровані платниками єдиного податку першої, другої та третьої групи;

з 1 липня 2022 року скасувати звільнення на період дії воєнного стану на території України від оподаткування податком на додану вартість, акцизним податком операції з ввезення фізичними особами на митну територію України автомобілів легкових, кузовів до них, причепів та напівпричепів, мотоциклів, транспортних засобів, призначених для перевезення 10 осіб i більше, транспортних засобів для перевезення вантажів у митному режимі імпорту.

Крім цього пропонується:

скасувати звільнення від оподаткування ввізним митом товарів, що ввозяться (пересилаються) на митну територію України підприємствами для вільного обігу, крім спирту етилового та інших спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, пива (крім квасу “живого” бродіння), тютюнових виробів, тютюну, промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах;

з 1 липня 2022 року скасувати звільнення від оподаткування ввізним митом автомобілі легкові, кузови до них, причепи та напівпричепи, мотоцикли, транспортні засоби, призначені для перевезення 10 осіб i більше, транспортні засоби для перевезення вантажів, які ввозяться громадянами на митну територію України для вільного обігу;

скасувати норму щодо можливості платникам єдиного податку першої, другої та третьої групи, крім підприємств, які обрали ставку єдиного податку, визначену підпунктом 1 пункту 293.3 статті 293 Податкового кодексу України, використовувати попередню митну декларацію для декларування товарів в митний режим імпорту;

скасувати норму, яка зобов’язує митницю завершити митне оформлення в найкоротший можливий строк, але не більше як одна робоча година з моменту пред’явлення митному органу товарів, транспортних засобів комерційного призначення, подання митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює;

встановити в Митному кодексі України та в законі України «Про зовнішньоекономічну діяльність» механізм застосування Кабміном України у відповідь на аналогічні дружні дії тарифних пільг (преференцій) – скасування ввізного мита, зниження його ставок. Очевидно це є ініціативою у відповідь на нещодавнє тимчасове скасування ЄС та Великою Британією торговельних бар’єрів у відносинах з Україною;

встановити можливість до 31 грудня 2022 року проводити митне оформлення з метою вільного обігу та першу державну реєстрацію в Україні транспортних засобів, якщо вони відповідають екологічному стандарту не нижче «ЄВРО-3». Ця норма буде діяти за умови ввезення юридичними особами для власного використання транспортних засобів для перевезення 10 та більше осіб (звичайні та міжміські автобуси, тролейбуси та гіробуси, крім дизельних, напівдизельних нових та бувших у використанні з двигуном об’ємом більше 5000 куб.см., тролейбусів, які працюють від електродвигуна), вантажний транспорт (крім деяких самоскидів; тих, які призначенні для транспортування високорадіоактивних речовин), транспортні засоби спеціального призначення (крім автокранів, автобурових, пожежних). Ці транспортні засоби не зможуть бути відчужені такими особами протягом 1095 днів з дня їх першої державної реєстрації в Україні. Дія цієї норми не поширюватиметься на транспортні засоби, які походять або ввозяться з Російської Федерації, Республіки Білорусь та тимчасово окупованих територій України.

9 червня 2022 року відповідний комітет Верховної Ради України підтримав цей законопроєкт та рекомендував включити його в порядок денний, ухвалити його за основу та в цілому.

Олег Щербак

Автор: Олег Щербак

адвокат, експерт з митної справи